ارسال توسط
karimi. arak در تاریخ 16 مرداد 1397 13:15
حجتاله مرادی سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک انباشتگی بدهی گمرک به خودروسازان را دلیل توقف روند نوسازی تاکسیهای فرسوده بیان کرد.
وی در این خصوص بیان کرد: طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده؛ سال 95 به عنوان کار مشترکی میان وزارت ورزش، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری، بانک عامل و خودروسازان آغاز شد و روند خوبی نیز داشت اما در بهمن سال 96 نوسازی تاکسیهای فرسوده دچار مشکلاتی شد.
وی ادامه داد: تا بهمن ماه سال گذشته در کشور 72 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شد که 62 هزار تاکسی نو جایگزین این خودروهای فرسوده شده بود و 10 هزار اختلاف نیز مربوط به تاکسیهایی بود که فرآیند اسقاط را طی کرده و تمایلی به فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند و در این فرآیند سهم شهر اراک تنها 439 دستگاه تاکسی بوده است.
مرادی افزود: افق این طرح، نوسازی 90 هزار تاکسی بوده که به دلیل انباشتگی بدهی گمرک به خودروسازان، بهمن ماه این روند متوقف شد.
مرادی توضیح داد: برای اسقاط هر خودرو؛ گمرک 5 میلیون تومان به حساب شرکت خودروساز، کارسازی میکرد که به دلیل تعداد بالای تاکسی فرسوده و عدم پیشبینی اعتبارات لازم، گمرک به شرکت خودروساز 110 میلیارد بدهکار شد و اعلام شد تا زمانی که این بدهیها پرداخت نشود، خودروی جدیدی تحویل داده نمیشود.
حجتاله مرادی در انتها گفت: در سال 97 این مشکل حل شد و اعتبارات لازم در این حوزه پیشبینی گردید اما به دلیل تلاطمهای ارزی و وضعیت اقتصادی کشور، خودروساز 800 پیش فاکتور صادر کرد امام به طور غیررسمی اعلام کرد در حوزه تولید با مشکل روبرو شده است، در حالی که دو خودرویی که برای تاکسی در نظر گرفته شده دو محصول کاملا داخلی و ملی هستند.
نویسنده: karimi. arak